Co to jest naming, czyli jak powstaje nazwa marki?

Projektowanie nazwy marki – wbrew powszechnemu przekonaniu – wcale nie jest łatwe. To wieloetapowy proces, w którym ogromną rolę odgrywa zarówno kreatywność, jak również praca analityczna i myślenie strategiczne. Wymaga on odpowiednich nakładów czasowych poświęconych na research, weryfikację i testy.

Przez jakie kroki przechodzimy, pracując nad nazwą dla marki?

#1. Analiza

Na tym etapie analizowane są okoliczności, w jakich marka będzie funkcjonować – jej otoczenie oraz kontekst, a także grupa docelowa, czyli odbiorcy (pacjenci, klienci).

#2. Strategia

Strategia namingowa polega na sprecyzowaniu pewnych ram, które zostaną nałożona na proces kreatywnego poszukiwania nazwy. Trzeba określić kryteria, jakie musi spełnić nazwa – językowe, emocjonalne, znaczeniowe itp. Na tym etapie przeprowadzamy z klientami szczegółowy wywiad. Im więcej dowiemy się o okolicznościach powstania firmy i planach związanych z marką, tym lepiej zrozumiemy potrzeby klientów oraz będziemy mogli sprawniej przejść przez kolejny etap prac.

#3. Kreacja

Na tym etapie powstaje wiele pomysłów, ale tylko kilka najlepszych z nich przedstawianych jest później klientowi.

#4. Weryfikacja

Wybrana nazwa jest sprawdzana pod kątem zajętości. Wstępna weryfikacja obejmuje bazę urzędu patentowego RP oraz międzynarodową klasyfikację wspólnotowych znaków towarowych. (Jest to wstępna weryfikacja, klient, jeśli chce, może sprawdzić sytuację danego znaku korzystając z usług wybranej kancelarii prawnej). Sprawdzamy także wyniki z pierwszych 3 stron wyszukiwarki Google, by upewnić się, że dana nazwa nie jest już przez kogoś w branży używana. Badamy także dostępność domen.

#5. Prezentacja

Czas na przedstawienie propozycji klientowi. Jeśli któraś z koncepcji została zaakceptowana, przystępujemy do formalizowania przekazania do niej praw. Nie warto zbyt długo zwlekać, ponieważ ryzyko, że ktoś wpadnie na podobny pomysł zawsze istnieje.

Jeśli żadna z prezentowanych nazw nie przypadnie klientowi do gustu, przeprowadzamy ponowny wywiad, który będzie mógł nas bardziej ukierunkować i przystępujemy do ponownych poszukiwań.

#6. Wybór

Gdy nazwa jest już wybrana, przekazujemy klientowi prawa do jej użytkowania.

HOTMILK – Projektujemy marki. / Kontakt
©2015– / website made in-house

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.

Zgadzam się

Polityka prywatności