PODSTAWOWA KSIĘGA ZNAKU. CO TO JEST I DLACZEGO JEST POTRZEBNA?

 

Podstawowa Księga Znaku, z najbardziej praktycznego punktu widzenia, to dokument, który w jednym miejscu zbiera zasady postępowania z Twoim logo w różnych sytuacjach. Logo może być częścią nowych materiałów drukowanych czy elektronicznych. Do ich tworzenia mogą być zaangażowane osoby, nie powiązane z projektantem logo. Podstawowa Księga Znaku stanowi tym samym listę wskazówek i zasad, jakimi ktoś inny musi kierować się pracując z Twoim logo. Jeśli nie jest tym zainteresowany, zastanów się, czy wybrałeś do współpracy właściwą osobę. Warto zaznaczyć, że zasady ujęte w Księdze pozwalają projektantom na kreatywność, jednak są wystarczające, by utrzymać tę kreatywność w ryzach i dbałości o spójność wizerunkową i komunikacyjną Twojej firmy.
Drugim, nie mniej ważnym zadaniem Księgi Znaku jest przedstawić przesłanki, jakie stoją za projektem i to, jak wpisują się one w misję, wizję i wizerunek Twojej firmy oraz dać wskazówki co do projektowania składowych przyszłych materiałów promocyjnych.

Podstawowa Księga znaku, którą przygotowujemy wraz z zamówionym logo, składa się z następujących części:

  1. Wstęp
  2. Logo
  3. Typografia
  4. Paleta kolorów
  5. Druk (gdy przedmiotem zamówienia są także akcydensy)

WSTĘP

We wprowadzeniu do Księgi Znaku określamy powiązania logo z wizerunkiem Twojej firmy, jej misją i wizją. Każdy, kto pracuje z logo powinien je znać, by rozumieć, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu komunikatu – od wpisu na firmowy Facebook po tekst ulotki reklamowej.

LOGO

Ta część dokumentu jest najbardziej rozbudowana. Przedstawia wszystkie wersje logo, jakie przewidział projektant (podstawową oraz np. skróconą, specjalną itp.) w określonych wersjach kolorystycznych oraz w wersji achromatycznej (biel, czerń, odcienie szarości), a także określa w jakich sytuacjach każda z nich może zostać użyta. Oprócz tego wskazuje tak zwane pole ochronne, czyli przestrzeń, jaka powinna oddzielać logo od innych elementów graficznych, brzegu papieru czy zdjęcia itp. Jest to ważne, ponieważ pozwala zachować czytelność, wyrazistość logo oraz utrzymać jego przekaz, a gdy logo sąsiaduje z innymi grafikami, nie pozwala im go przytłoczyć. W tym rozdziale znajdziesz też listę niedozwolonych modyfikacji, czyli tego, czego z logo robić nie wolno (zmieniać jego kształtu, ucinać, itp.). Określone zostają także minimalne rozmiary logo na ekranie oraz w druku, czyli taka jego najmniejsza wielkość, jaka zapewni dobrą czytelność i rozpoznawalność.

TYPOGRAFIA

W tej części określa się krój pisma, jaki został użyty do przygotowania logo oraz wskazuje krój pisma, który powinien być wykorzystany w materiałach promocyjnych, by utrzymać spójność komunikatu. Podane są przynajmniej dwa kroje wraz z instrukcją w jakiej części tekstu materiałów promocyjnych powinny być użyte.

PALETA KOLORÓW

Tu określona zostaje paleta kolorów, jaką będziesz wykorzystywał w komunikacji, by wzbudzić pożądane emocje u swoich klientów oraz utrzymać spójność komunikacji. Kolorów zazwyczaj jest kilka: podstawowe oraz dodatkowe i doskonale się one uzupełniają. Dodajemy do nich zasady użycia oraz określamy wartości danego koloru dla użycia na ekranach oraz w druku.

DRUK

Ostatnia część Księgi Znaku jest umieszczana wtedy, gdy wraz z logo zamawiałeś wizytówkę i/lub papier firmowy czy koperty. Znajduje się tu wizualizacja tych materiałów wraz z sugestią co do rodzaju i gramatury papieru, jaki powinien być użyty czy techniki zadruku. 

Dlaczego to wszystko jest ważne? Gdy zamawiasz logo, otrzymujesz przemyślany projekt, który buduje Twój wizerunek biznesowy w oczach klientów i oddziałuje na nich w określony sposób. Trzeba więc zadbać o to, by zawsze prezentowało się ono jak najlepiej. Nie zawsze projektant, który przygotował logo, będzie zajmował się pozostałymi Twoimi materiałami promocyjnymi (choć byłoby to wskazane).
Najgorszym, co może się zdarzyć, są materiały promocyjne jednej firmy, które wyglądają, jakby należały do kilku różnych. Klienci tracą wtedy rozeznanie i mają mieszane odczucia co do jej wizerunku.

JAK KORZYSTAĆ Z KSIĘGI ZNAKU?

Księga znaku powinna być przekazana pracownikom, którzy zajmują się komunikacją z klientami, a w pierwszej kolejności tym, którzy prowadzą firmowe konta w mediach społecznościowych, gdyż to właśnie tam obserwujemy największą niespójność i bałagan w przekazie. Wpływa to na pogorszenie wizerunku firmy i może przełożyć się na spadek liczby klientów, zwłaszcza w branżach, gdzie wizerunek firmy dbającej o estetykę przekłada się na zainteresowanie klientów jej usługami lub produktem.

PODSTAWOWA KSIĘGA ZNAKU. CO TO JEST I DLACZEGO JEST POTRZEBNA?

 

Podstawowa Księga Znaku, z najbardziej praktycznego punktu widzenia, to dokument, który w jednym miejscu zbiera zasady postępowania z Twoim logo w różnych sytuacjach. Logo może być częścią nowych materiałów drukowanych czy elektronicznych. Do ich tworzenia mogą być zaangażowane osoby, nie powiązane z projektantem logo. Podstawowa Księga Znaku stanowi tym samym listę wskazówek i zasad, jakimi ktoś inny musi kierować się pracując z Twoim logo. Jeśli nie jest tym zainteresowany, zastanów się, czy wybrałeś do współpracy właściwą osobę. Warto zaznaczyć, że zasady ujęte w Księdze pozwalają projektantom na kreatywność, jednak są wystarczające, by utrzymać tę kreatywność w ryzach i dbałości o spójność wizerunkową i komunikacyjną Twojej firmy.
Drugim, nie mniej ważnym zadaniem Księgi Znaku jest przedstawić przesłanki, jakie stoją za projektem i to, jak wpisują się one w misję, wizję i wizerunek Twojej firmy oraz dać wskazówki co do projektowania składowych przyszłych materiałów promocyjnych.

Podstawowa Księga znaku, którą przygotowujemy wraz z zamówionym logo, składa się z następujących części:

  1. Wstęp
  2. Logo
  3. Typografia
  4. Paleta kolorów
  5. Druk (gdy przedmiotem zamówienia są także akcydensy)

WSTĘP

We wprowadzeniu do Księgi Znaku określamy powiązania logo z wizerunkiem Twojej firmy, jej misją i wizją. Każdy, kto pracuje z logo powinien je znać, by rozumieć, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu komunikatu – od wpisu na firmowy Facebook po tekst ulotki reklamowej.

LOGO

Ta część dokumentu jest najbardziej rozbudowana. Przedstawia wszystkie wersje logo, jakie przewidział projektant (podstawową oraz np. skróconą, specjalną itp.) w określonych wersjach kolorystycznych oraz w wersji achromatycznej (biel, czerń, odcienie szarości), a także określa w jakich sytuacjach każda z nich może zostać użyta. Oprócz tego wskazuje tak zwane pole ochronne, czyli przestrzeń, jaka powinna oddzielać logo od innych elementów graficznych, brzegu papieru czy zdjęcia itp. Jest to ważne, ponieważ pozwala zachować czytelność, wyrazistość logo oraz utrzymać jego przekaz, a gdy logo sąsiaduje z innymi grafikami, nie pozwala im go przytłoczyć. W tym rozdziale znajdziesz też listę niedozwolonych modyfikacji, czyli tego, czego z logo robić nie wolno (zmieniać jego kształtu, ucinać, itp.). Określone zostają także minimalne rozmiary logo na ekranie oraz w druku, czyli taka jego najmniejsza wielkość, jaka zapewni dobrą czytelność i rozpoznawalność.

TYPOGRAFIA

W tej części określa się krój pisma, jaki został użyty do przygotowania logo oraz wskazuje krój pisma, który powinien być wykorzystany w materiałach promocyjnych, by utrzymać spójność komunikatu. Podane są przynajmniej dwa kroje wraz z instrukcją w jakiej części tekstu materiałów promocyjnych powinny być użyte.

PALETA KOLORÓW

Tu określona zostaje paleta kolorów, jaką będziesz wykorzystywał w komunikacji, by wzbudzić pożądane emocje u swoich klientów oraz utrzymać spójność komunikacji. Kolorów zazwyczaj jest kilka: podstawowe oraz dodatkowe i doskonale się one uzupełniają. Dodajemy do nich zasady użycia oraz określamy wartości danego koloru dla użycia na ekranach oraz w druku.

DRUK

Ostatnia część Księgi Znaku jest umieszczana wtedy, gdy wraz z logo zamawiałeś wizytówkę i/lub papier firmowy czy koperty. Znajduje się tu wizualizacja tych materiałów wraz z sugestią co do rodzaju i gramatury papieru, jaki powinien być użyty czy techniki zadruku. 

Dlaczego to wszystko jest ważne? Gdy zamawiasz logo, otrzymujesz przemyślany projekt, który buduje Twój wizerunek biznesowy w oczach klientów i oddziałuje na nich w określony sposób. Trzeba więc zadbać o to, by zawsze prezentowało się ono jak najlepiej. Nie zawsze projektant, który przygotował logo, będzie zajmował się pozostałymi Twoimi materiałami promocyjnymi (choć byłoby to wskazane).
Najgorszym, co może się zdarzyć, są materiały promocyjne jednej firmy, które wyglądają, jakby należały do kilku różnych. Klienci tracą wtedy rozeznanie i mają mieszane odczucia co do jej wizerunku.

JAK KORZYSTAĆ Z KSIĘGI ZNAKU?

Księga znaku powinna być przekazana pracownikom, którzy zajmują się komunikacją z klientami, a w pierwszej kolejności tym, którzy prowadzą firmowe konta w mediach społecznościowych, gdyż to właśnie tam obserwujemy największą niespójność i bałagan w przekazie. Wpływa to na pogorszenie wizerunku firmy i może przełożyć się na spadek liczby klientów, zwłaszcza w branżach, gdzie wizerunek firmy dbającej o estetykę przekłada się na zainteresowanie klientów jej usługami lub produktem.